Μέλλον ναυτικών επιχειρήσεων και διαμόρφωση κύριων μονάδων στο περιβάλλον Αιγαίου και Αν. Μεσογείου

Μέρος Α'. Επιχειρήσεις Επιφανείας

Σε σειρά άρθρων θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε το μέλλον των ναυτικών επιχειρήσεων κύριων μονάδων στο περιβάλλον Αιγαίου και Αν. Μεσογείου. 

Η ανάλυση η εστιάζει σε μια ιδανική μορφή του μέλλοντος αυτού, και εκ των πραγμάτων εμπεριέχει στοιχεία αβεβαιότητας, όπως πχ  η μορφή και οι δυνατότητες των μονάδων επιφάνειας στο μέλλον. 

Η ανάλυση λοιπόν θα βασιστεί σε συγκεκριμένες σταθερές  όπως η διαμόρφωση του πεδίου επιχειρήσεων σε Αιγαίο και Αν. Μεσόγειο, και στον περιορισμό της αβεβαιότητας των μελλοντικών τεχνολογιών, εστιάζοντας στην εξέλιξη ήδη υπαρχουσών ή στην ωρίμανση ήδη αναδυόμενων. 
Τα δυνητικά πεδία επιχειρήσεων είναι γνωστά σε όλους. Από την μία το κατακερματισμένο πεδίο του Αιγαίου με εκατοντάδες νήσους και μικρονησίδες  και από την άλλη το αχανές ενιαίο πεδίο της Αν. Μεσογείου. 

Και στα δύο πεδία κλειδί των μελλοντικών επιχειρήσεων είναι η πληροφορία. Τα ραντάρ επιφάνειας, η/ο συστήματα, esm  παρά την τεχνολογική εξέλιξη αντιμετωπίζουν ένα καίριο περιορισμό. Αυτόν της καμπυλότητας της γης. Επιπροσθέτως στο Αιγαίο του περιορισμού του ορίζοντα από πλήθος φυσικών εμποδίων. Ήδη τα βεληνεκή των συστημάτων επιφάνειας υπερβαίνουν κατά πολύ τις εμβέλειες των αισθητήρων. Στο μέλλον το φαινόμενο θα επιταθεί. 

Οι δυνατότητες διασυνδέσεις των μονάδων μέσω ζεύξεων δεδομένων είναι κεφαλαιώδους σημασίας. Οι μονάδες επιφάνειας δεν θα πρέπει απλά να ανήκουν στο δίκτυο αλλά και να ελέγχουν το δίκτυο. Σταθεροί αισθητήρες όπως φύλακα παρατήρησης του πν, χερσαίοι κόμβοι δεδομένων, κέντρα ελέγχου uas είναι επιρρεπή σε σε όλο τον κύκλο εντοπισμού-στοχοποίησης-εξουδετέρωσης.
 Ταυτόχρονα ένα ραντάρ επιτήρησης επιφανείας στην Σκύρο δεν μπορεί να αναπληρώσει το κενό στο δίκτυο από ένα απενεργοποιημένο στοιχείο στην Λήμνο.

Τα οργανικά σε πλοία uas ή usv είναι ήδη μια ώριμη τεχνολογία. Ήδη επεκτείνουν τον ορίζοντα επιφάνειας των πλοίων και στο μέλλον οι δυνατότητες και η χρήση τους θα αυξηθεί.

Η χρήση μέτρων μείωσης των υπογραφών των μέσων είναι ήδη εδώ και επίσης θα αυξηθεί στο μέλλον. Παθητικά μέσα όπως μειωμένα  ίχνη ραντάρ και υπερύθρων είναι εκ των ουκ άνευ. 

Ενεργητικά μέσα όπως ηλεκτρονικού πολέμου με πανίσχυρος διατάξεις aesa όπως αυτές του sewip Block 3 επίσης. 
Διαδικασίες ελέγχου ηλεκτομαγνητικων εκπομπών θα συνεχίσουν να αποτελούν σημαντικό κομμάτι των τακτικών του πν.

Πύραυλοι επιφάνειας εξακολουθούν να είναι το κύριο όπλο των επιχειρήσεων επιφάνειας. Πύραυλοι υπερυψηλής ταχύτητας και εκτεταμένου  βεληνεκούς είναι το μέλλον. Το πλεονέκτημα βεληνεκούς είναι υψηλής σημασίας στην Αν Μεσόγειο αλλά και στο Αιγαίο. Οι αποστάσεις είναι μεν μικρότερες αλλά τα αυξημένα βεληνεκή δίνουν την δυνατότητα περισσότερων μονάδων να εμπλέξουν τον ίδιο στόχο αλλά και την ταυτόχρονη άφιξη περισσότερων πυραύλων ταυτόχρονα στον στόχο με κατάλληλο προγραμματισμό σημείων μεσοπορείας.
 Δυνατότητες υπέρπτησης πάνω από χερσαίους όγκους είναι απαραίτητη. 

Τα πυροβόλα με την εισαγωγή νέων πυρομαχικών εκτεταμένου βεληνεκούς και υψηλής ακριβείας θα αυξήσουν την σημασία τους στον πόλεμο επιφάνειας. Βαλιστικές και ημιβαλιστικές τροχιές είναι εξαιρετικά χρήσιμες στο Αιγαίο. Τόσο εναντίον στόχων επιφάνειας όσο και στόχων εδάφους.

Οι δυνατότητες πληγμάτων ακριβείας σε τακτικό επίπεδο εναντίον στόχων εδάφους θα αποκτήσουν την προτεραιότητα που τους αξίζουν. Εχθρικές μικρές  ομάδες ειδικών επιχειρήσεων μπορούν να αλλάξουν την γεωγραφία. Πλήγματα ακριβείας σε στόχους ευκαιρίας σε μικρονησίδες προς υποστήριξη φιλιών μονάδων ή σε εχθρικές νήσους προς υποστήριξη επιχειρήσεων κατάληψης είναι πλέον δυνατά και απαραίτητα. Τα loitering munitions είναι εδώ για να μείνουν

Συνοψίζοντας.

Πλοία χαμηλού Η/Μ και υπέρυθρου ίχνους. Αυξημένες ικανότητες ηλεκτρονικού πολέμου. Αυξημένη χρήση EMCON και αντίστοιχα αυξημένες απαιτήσεις επιδόσεων H/O αισθητήρων και esm.

 Τα πλοία σαν κόμβοι του δικτύου πληροφοριών.
 Link 11, 16, 22, δορυφορικές ζεύξεις απολύτως απαραίτητα. Καθώς και εθνικά συστήματα ζεύξεων υψηλού ρυθμού μετάδοσης δεδομένων αλλά και μειώμενων πιθανοτήτων μη εντοπισμού (κατευθυντικες, lpi). 

Τα πλοία επεκτείνουν το ορίζοντα επιφάνειας με χρήση uav/usv αλλά ταυτόχρονα και με ικανότητα ελέγχου και μη ιδίων μέσων. Uas της ΠΑ αεροπορίας πχ θα πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα να περνούν υπό τον έλεγχο του πλοίου. 

Επαρκείς χώροι, ηλεκτρική και υπολογιστική ισχύς για λειτουργία των πλοίων σαν διακλαδικά κέντρα ελέγχου uav/uas. 

Πυροβόλα μεγάλου βεληνεκούς και υψηλής ακριβείας.Loitering munitions που λειτουργούν σαν αισθητήρες αλλά παρέχουν και την δυνατότητα πλήγματος σε στόχους ευκαιρίας σε βεληνεκή απλησίαστα με τα δεδομένα του παρελθόντος 

Πύραυλοι επιφάνειας επιφανείας υπερηψηλής ταχύτητας και αυξημένου βεληνεκούς με δυνατότητες υπέρπτησης χερσαίου αναγλύφου. Δυνατότητες συνεργατικής εμπλοκής στόχων επιφάνειας μεταξύ μονάδων για ταχεία κατανομή στόχων και την ταυτόχρονη αύξηση περισσότερων βλημάτων επί  του στόχου.

Σε επόμενες δημοσιεύσεις θα αναλυθούν οι ανθυποβρυχιακές και αντιαεροπορικές επιχειρήσεις. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πτυχές «ολιστικής λύσης»

Μιλώντας ποδoσφαιρικά

Ολιστική λύση. Η εξόχως προβληματική διαχείριση της υπόθεσης των ναυπηγείων